အရပ္ဆယ္မ်က္ႏွာ၌

ရွိၾကေသာ

နတ္လူသတၱဝါ

အားလံုးတို႕သည္

ေဘးရန္ေရာဂါ

ကင္းစင္ကြာ၍

ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ျဖာ က်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစ

Photobucket

Thursday, July 6, 2017

ဝါဆိုလျပည့္ ဓမၼစၾကာအခါေတာ္ေန႔



     ဝါဆိုလျပည့္ ဓမၼစၾကာအခါေတာ္ေန႔
----------------------------------------------
   သိေကာင္းစရာမ်ား
-------------------------------

♦ ေဝါဟာရအဓိပၸါယ္

   ပုဂံေခတ္ ေရးထိုးေသာ ေက်ာက္စာမ်ား၌ ဝါဆိုလကို မလြယ္တာ၊ ျမြယ္တာဟု ေရးထိုးသံုးႏႈန္းခဲ့ၿပီး အင္းဝေခတ္တြင္ ႏြယ္တာလဟုသာ ေဝါဟာရ သံုးႏႈန္းထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔တြင္ ေႏြဥတု ကုန္ဆံုးသျဖင့္ ေႏြကာလ လြန္ေျမာက္ကုန္ဆံုးသည့္ကာလဟု ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

   ရဟန္းေတာ္မ်ား မိုးတြင္းကာလသံုးလတိုင္ ဝါကပ္ဆိုေနထိုင္ျခင္း (ဝႆ- မိုးဦးတု + ဝါသ- ေနထိုင္ပါမည္ဟု ရြတ္ဆို၍ ဝါကပ္ဆိုေနထိုင္ျခင္း) အဓိပၸါယ္ကို ဆင့္ပြားလ်က္ ဝါဆိုလဟု ေျပာင္းလဲေခၚဆိုခဲ့ေၾကာင္းလည္း မွတ္သားခဲ့ၾကသည္။

   ျမန္မာဗုဒၶဘာသာတို႔သည္ ဝါဆိုလတြင္ ရုိးရာယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ေပါင္းစပ္ဆက္ႏြယ္လ်က္ ပဥၥင္းခံပြဲ၊ ဝါဆိုသကၤန္းကပ္လွဴပြဲ၊ ဝါဆိုပြဲ၊ ဓမၼစၾကာအခါေတာ္ေန႔ပြဲႏွင့္ အနတၱလကၡဏာအခါေတာ္ေန႔ပြဲမ်ားကို က်င္းပျပဳလုပ္ေလ့ရွိပါသည္။ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔သည္ ဘုရားရွင္ ပဋိသေႏၶယူေသာေန႔လည္း ျဖစ္သည္။ ေတာထြက္ေတာ္မူေသာေန႔လည္း ျဖစ္သည္။

♦ ပဥၥင္းခံပြဲ

   ဝါဆိုလတြင္ ပဥၥင္းခံပြဲ က်င္းပျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္းမွာ ေရွးျမန္မာဘုရင္မ်ားလက္ထက္ နယုန္လတြင္ က်င္းပသည့္ စာေတာ္ျပန္ပြဲႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္။ နယုန္လ စာေတာ္ျပန္ပြဲတြင္ စာေမးပြဲေအာင္ျမင္သည့္ အသက္ ၂၀ ျပည့္ သာမေဏမ်ားအား ဝါဆိုလတြင္ ပဥၥင္းခံပြဲ ျပဳလုပ္သည္။ ပဥၥင္းခံပြဲသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ဗုဒၶဘာသာ စတင္ေရာက္ရွိသည္မွစ၍ ထြန္းကားႏိုင္ေသာ္လည္း ဝါဆိုလတြင္ ပဥၥင္းေတာ္ခံပြဲ က်င္းပျခင္းမွာမူ အင္းဝေခတ္ စာေတာ္ျပန္ပြဲမ်ား က်င္းပခဲ့သည့္ အစဥ္အလာႏွင့္အတူ ဆင္းသက္ခဲ့ဖြယ္ ရွိပါသည္။

   အင္းဝေခတ္ ပဥၥင္းခံရွင္ျပဳပြဲမွာ ရွင္ဘုရင္ႏွင့္ လႊတ္ေတာ္က ဦးစီး၍ ခမ္းနားသိုက္ၿမိဳက္စြာ က်င္းပသည္။ နယုန္လ စာေတာ္ျပန္ပြဲတြင္ ထူးခၽြန္စြာေအာင္ျမင္သည့္ ရဟန္းေလာင္း (၂၅) ပါးခန္႔ရွိလွ်င္ ရွင္ဘုရင္က ရဟန္းဒါယကာအျဖစ္ခံယူ၍ ရဟန္းခံပြဲ က်င္းပေပးေလ့ ရွိသည္။ စာေတာ္ျပန္ပြဲေအာင္ ရဟန္းေလာင္း၊ ရွင္ေလာင္းမ်ားအျပင္ အရပ္ဖက္ လူ႕အဖြဲအစည္းမ်ားထဲမွ သင့္ေလ်ာ္ရာ ရွင္ေလာင္း ရဟန္းေလာင္း ငါးရာ တစ္ေထာင္ စသည့္ျဖင့္ ေရြးခ်ယ္၍ ပဥၥင္းခံပြဲ ရွင္ျပဳပြဲကို ဝါဆိုလျပည့္ေန႔တြင္ က်င္းပသည္။ ထိုရဟန္းမ်ား သာသနာေတာ္၌ ေပ်ာ္ပိုက္ေအာင္ ပစၥည္းေလးပါးသာမက ေက်ာင္းေဆာက္လွဴၾကသည္။ ေရႊေညာင္ေစာင္း၊ မွီအံုး စသည့္ျဖင့္ ေထာက္ပံလွဴဒါန္းသည္။ စာဝါမ်ားသင္ၾကားႏိုင္ရန္ ေပစာထုတ္မ်ားကိုလည္း ေပးအပ္လွဴဒါန္းသည္။ သာသနာေတာ္ ထြန္းကားျပန္႔ပြားရန္အတြက္ ဘုရားေက်ာင္းကန္အတြင္း ေပပင္မ်ား စိုက္ပ်ိဳးျပဳစုေပးသည္။

   ပဥၥင္းခံရွင္ျပဳပြဲက်င္းပပံုမွာ ေရွးဦးစြာ ပဥၥင္းေလာင္းေတာ္၊ ရွင္ေလာင္းေတာ္စာရင္းကို လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္သြင္း၍ ပထမ ပဥၥင္းေလာင္းေတာ္ကို က်ီဝန္မွာ အပ္ျခင္း၊ ဒုတိယ ပဥၥင္းေလာင္းေတာ္ကို အိမ္ေရွ႕မင္းမွာ အပ္ျခင္း၊ တတိယ ပဥၥင္းေလာင္းေတာ္ႏွင့္ ေတာေနရွင္ေလာင္းတို႔အား မင္းသားႀကီးေနရာမွာ အပ္ျခင္း စသည္ျဖင့္ တစ္ပါးစီအပ္ရသည္။ ထို႔ျပင္ ဝန္ႀကီး၊ အတြင္းဝန္၊ ၿမိဳ႕ဝန္၊ ျမင္းဝန္၊ ေရႊတိုက္ဝန္ စသည့္ လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ မူးႀကီးမတ္ရာမ်ားေနရာတြင္ အပ္ႏွံ၍ ရွင္ေလာင္းပဥၥင္းေလာင္းတို႔အား ပရိကၡရာ စံုလင္စြာ ေရႊတိုက္ဝန္ကစီရင္ေပး၍ ဆရာေတာ္မ်ား ေက်ာင္းသို႔ ပို႔အပ္ရသည္။

   နံနက္ေစာေစာတြင္ လႊတ္ေတာ္၏ စာခၽြန္ေတာ္အတုိင္း ရွင္ေလာင္း၊ ပဥၥင္းေလာင္းမ်ားကို တင့္တယ္စြာဆင္ယင္၍ စာေတာ္ေအာင္သည့္ အဆင့္အလိုက္ အခမ္းအနားအစီအစဥ္အတိုင္း က်ီဝန္၊ ေရႊတိုက္ဝန္ စသည့္တို႔ ႀကီးၾကပ္ကာ အတြင္းေတာ္ (နန္းေတာ္) မွာ ျပင္ဆင္ရသည္။ ထို႔ေနာက္ ကမၼဝါက်မ္းကို ေဝါေပၚတင္၍ ထီးျဖဴေလးစင္းေဆာင္းမိုးျခင္း စသည္ျဖင့္ ခမ္းနားႀကီးက်ယ္စြာ နန္းေတာ္သို႔ သြားေရာက္ရသည္။

   ရွင္ဘုရင္က ပဥၥင္းေလာင္း ရွင္ေလာင္းတို႔အား ဒုလႅဘတရား ၅-ပါးကို အမိန္႔ေတာ္ရွိ၍ ေရစက္သြန္းေလာင္းသည္။ ထို႔ေနာက္ ပဥၥင္းေလာင္း ရွင္ေလာင္းမ်ားအား နန္းေတာ္မွ ေက်ာင္းသို႔ ပင့္ေဆာင္ သိမ္ဝင္၍ ရွင္ျပဳျခင္း၊ ရဟန္းခံျခင္း စေသာ ကိစၥမ်ားကို အစီအစဥ္အတိုင္း ေဆာင္ရြက္သည္။ ရဟန္းခံကိစၥ ၿပီးေသာအခါ ပထမပဥၥင္းကို ဘုရင္၏အတြင္းေတာ္ကပင့္၍ ဆြမ္းကပ္ ရသည္။ ဒုတိယပဥၥင္းကို အိမ္ေရွ႕မင္းက ပင့္၍ ဆြမ္းကပ္ရၿပီး က်န္ပဥၥင္းမ်ားကိုလည္း ခန္႔အပ္သူတို႔က ဆြမ္း ဆက္ကပ္ရသည္။

   ဤကဲ့သို႔ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ားသည္ ဝါဆိုလ ပဥၥင္းေတာ္ခံပြဲသဘင္ကို ခမ္းနားႀကီးက်ယ္စြာ က်င္းပျပဳလုပ္ရာ၌ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ နယုန္လ စာေတာ္ျပန္ပြဲတြင္ ထူးခၽြန္စြာေအာင္ျမင္ခဲ့ေသာ ပဥၥင္းေလာင္း ရွင္ေလာင္းမ်ားအား ခ်ီးေျမွာက္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အျခားအစု အရပ္သားမ်ား ပါဝင္ေစလ်က္ ခမ္းနားစြာ ပြဲသဘင္က်င္းပျခင္းမွာမူ သာသနာေတာ္၌ ေပ်ာ္ပိုက္လွ်င္ သာသနာေတာ္ျမတ္ႀကီး စည္ပင္ဖြံ႕ၿဖိဳးေအာင္ ေစာင့္ေရွာက္ႏိုင္ေစရန္ အၿမဲမေနႏိုင္၍ ဝါလကင္းလြတ္ သီတင္းကၽြတ္ လူဝတ္လဲသြားလွ်င္လည္း သာသနာထံုးတမ္းစဥ္လာမ်ား၊ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္မ်ားကို သိရွိနားလည္ႏိုင္ေစရန္ ရည္ရြယ္ခဲ့ေၾကာင္း သံုးသပ္ႏိုင္သည္။

   အလားတူပင္ အင္းဝေခတ္မွသည္ ကုန္းေဘာင္ေခတ္တစ္ေလ်ာက္ ဝါဆိုလတြင္ ရွင္ဘုရင္ႏွင့္ လႊတ္ေတာ္မွ ဦးစီး၍ ပဥၥင္းခံပြဲမ်ားက်င္းပကာ ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈအေမြအႏွစ္မ်ားကို ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ အစဥ္တစိုက္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ၾကေလသည္။ ၁၈၈၅-ခုႏွစ္ ေနာက္ပိုင္း ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ေနဝင္ခ်ိန္မွစ၍ ဝါဆိုလ ပဥၥင္းခံပြဲဓေလ့မွာ ကြယ္ေပ်ာက္ခဲ့သည္ဟု ဆိုပါသည္။ ပဥၥင္းခံပြဲ၊ ရဟန္းခံပြဲကို မိမိတို႔ အားလပ္ခ်ိန္ အလ်ဥ္းသင့္သလိုသာ ေဆာင္ရြက္ၾကၿပီး အမ်ားအားျဖင့္ ေႏြရာသီအားလပ္ရက္မ်ား၌ ရက္ေကာင္း ရက္ျမတ္ေရြး၍ က်င္းပၾကေလသည္။

♦ ဝါဆိုသကၤန္းဆက္ကပ္လွဴဒါန္းပြဲမ်ား

   ဘုရားရွင္လက္ထက္ သာသနာေတာ္ တည္ေထာင္စ အခါကာလ ရဟန္းေတာ္မ်ားအား သကၤန္းသံုးထည္သာ ဝတ္ရုံသံုးစြဲခြင့္ကို ဘုရားရွင္က ခြင့္ျပဳထားပါသည္။ မိုးတြင္းကာလ ဝါဝင္ခါနီး မိုးရြာသျဖင့္ ခရီးသြားရင္း မိုးမိလာေသာ ရဟန္းသံဃာမ်ားမွာ သကၤန္းလဲဝတ္စရာ အခက္အခဲ ရွိေနၾက၏။ ဝိသာခါေက်ာင္းအမႀကီးက သိရွိၿပီး ဘုရားရွင္ထံ ေလွ်ာက္ထားသျဖင့္ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအား မိုးေရခံသကၤန္း သံုးစြဲခြင့္ကို ဝိနည္းေတာ္ႏွင့္အညီ ရရွိခဲ့ၾကပါသည္။

   မိုးေရခံသကၤန္းကေန ဝါဆိုလ ရဟန္းေတာ္မ်ား ဝါကပ္ဆိုခါနီး လွဴဒါန္းသည့္ သကၤန္းအမ်ိဳးအစား ျဖစ္သျဖင့္ မိုးေရခံသကၤန္းအစား ဝါဆိုသကၤန္းဟူ၍ အေခၚအေဝၚပါ ေျပာင္းလဲသြားခဲ့ပါသည္။ အလွဴေရစက္ လက္ႏွင့္မကြာလိုၾကေသာ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာမ်ားသည္ ေက်ာင္းတိုက္တြင္ ဝါကပ္ဆိုမည့္ ရဟန္းသမေဏမ်ားအား ဝါဆိုသံဃာ ဦးေရထက္ေက်ာ္လြန္ေအာင္ပင္ ဝါဆိုသကၤန္းမ်ား ကပ္လွဴၾကပါသည္။

   ဝါဆိုဦးတြင္ တစ္ဦးခ်င္း ေက်ာင္းသို႔သြားေရာက္ ကပ္လွဴျခင္း၊ ေနအိမ္သို႔ သံဃာေတာ္မ်ားအား ပင့္ဖိတ္၍ အာရုဏ္ဆြမ္း၊ ေန႔ဆြမ္းႏွင့္အတူ ဝါဆိုသကၤန္း ကပ္လွဴျခင္း၊ ကိုးကြယ္ဆည္းကပ္သည့္ ေက်ာင္းေဝယ်ာဝစၥ အဖြဲ႕မွႀကီးမွဴး၍ ေက်ာင္းတိုက္၌ ဝါဆိုသကၤန္း ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းပြဲ က်င္းပျပဳလုပ္ရာ၌ ပါဝင္လွဴဒါန္းျခင္း စသည့္ျဖင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳး အဖံုဖံု လွဴဒါန္းၾကသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ကိုအုပ္ခ်ဳပ္သည့္ အႀကီးအကဲ အမွဴးျပဳ၍ ဝါဆိုသကၤန္းဆက္ကပ္ပြဲ ျပဳလုပ္သကဲ့သို႔ အစိုးရအဖြဲ႕ ဌာနဆိုင္ရာ အသီးသီးႏွင့္ အသင္းအဖြဲ႕ကိုယ္စားျပဳလ်က္ ၿမိဳ႕ရြာအႏွံ႕ က်င္းပျပဳလုပ္ေလ့ ရွိပါသည္။

♦ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားဝါဆိုပြဲ

   ဘုရားရွင္လက္ထက္ ရဟန္းသံဃာမ်ားသည္ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီ ေဒသစာရီ (ခရီးလွည့္လည္ျခင္း) ၾကြေလ့ရွိရာ မိုးတြင္းကာလ၌ သစ္ပင္ပန္းမန္မ်ား၊ လူတို႔စိုက္ပ်ိဳးထားေသာ သီးပင္စားပင္စိုက္ခင္းမ်ား ပ်က္စီးၾကသျဖင့္ `တိရစၦာန္ျဖစ္သည့္ ငွက္မ်ားပင္ မိုးတြင္းကာလ အသိုက္ေဆာက္၍ ေနၾကသည္။ သာသနာျပင္ပ တိတၱိမ်ားပင္ မိုးကာလ၌ ခရီမထြက္ၾကဘဲ ေနၾကသည္။ ရွင္ရဟန္းတို႔ကမူ ဥတုသံုးလီ ဆယ့္ႏွစ္ရာသီ ခရီးလွည့္လည္ေနၾကသျဖင့္ အပယ္ငယ္မ်ာဒ ပ်က္စီးသည္။ ေသးငယ္သည့္ သတၱဝါမ်ား ေသေၾကၾကရသည္` စသျဖင့္ လူမ်ားက ကဲ့ရဲ႕ၾကသည္။ ထိုကဲ့ရဲ႕သံကို ၾကားသိလွ်င္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္က ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ားအား ဝါတြင္းသံုးလ ဝါဆို ဝါကပ္ သီတင္းသံုးေနထိုင္ၾကရန္ ဝိနည္းသိကၡာပုဒ္ ပညတ္ေတာ္မူခဲ့သည္။

   ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ တစ္ရက္ေန႔တြင္ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ်ားသည္ သာမန္ေန႔ထက္ ေစာစီးစြာ သံဃာမ်ားဝါဆိုမည့္ ေက်ာင္းေဆာင္တြင္ သန္႔ရွင္းေရးလုပ္ျခင္း၊ ေသာက္ေရ သံုးေရ တည္ထားျခင္း၊ ျမတ္စြာဘုရားအား ဆီးမီးပူေဇာ္ျခင္းမ်ား စသည္ျပဳလုပ္ကာ သံဃာစုေဝး၍ ဘုရားရွိခိုး ေမတၱာပို႔ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ၿပီးေနာက္ မေထရ္ႀကီးက ဦးေဆာင္၍ ဝါဆိုဝါကပ္ေတာ္မူၾကသည္။ ရဟန္းသံေဃာေတာ္မ်ားသည္ မိမိအလွည့္ေရာက္ေသာအခါ ``ဣမသၼႎ ဝိဟာေရ ဣမံ ေတမာသံ ဝႆံ ဥေပမိ`` (ဤေက်ာင္းတိုက္၌ ဤသံုးလပတ္လံုး ဝါဆိုဝါကပ္ပါ၏) ဟု ရြတ္ဆို၍ ဝါဆိုဝါကပ္ေတာ္မူၾကသည္။ မေထရ္ႀကီးက ဝါကပ္ဆိုေသာ ရဟန္းသမေဏမ်ားအား မိမိတို႔သီတင္းသံုးရာေက်ာင္းတိုက္၏ ဝါဆိုေခတ္ အပိုင္းအျခားကို ရွင္းျပ၍ ၾသဝါဒေပးေတာ္မူသည္။ ဝါဆိုေခတ္ဟူသည္ ေက်ာင္းတိုက္၏ အရပ္ေလးမ်က္ႏွာ နယ္နိမိတ္ အပိုင္းအျခားျဖစ္ၿပီး သံဃာမ်ား သိရွိေအာင္ ေျပာၾကားျခင္းျဖစ္သည္။ နံနက္ အာရုဏ္မတက္မီ ဝါဆိုေခတ္ ျပင္ပသို႔ ထြက္ခြာခြင့္ မရွိေပ။ ရဟန္းသံဃာေတာ္မ်ား ဝါကပ္ဆိုပြဲသို႔ ဒကာ ဒကာမမ်ားကလည္း လာေရာက္ ၾကည္ညိဳၾကၿပီး အပ္စပ္၍ ဘုဥ္းေပးသံုးေဆာင္ေကာင္းေသာ အေဖ်ာ္ယမကာႏွင့္ ညခ်င္းသုပ္ စသည္တို႔ကို ဆက္ကပ္လွဴဒါန္းေလ့ ရွိၾကသသည္။

♦ ဓမၼစၾကာအခါေတာ္ေန႔ပြဲ

   ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ကဆုန္လျပည့္ေန႔တြင္ သစၥာေလးပါး တရားသိျမင္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ မဟာေဗာဓိပင္အနီးတြင္ သတၱသတၱာဟ သီတင္းသံုးစံေနေတာ္မူသည္။ ဝါဆိုလဆန္းတြင္ ဘုရားရွင္သည္ မိဂဒါဝုန္ေဒသသို႔ တရားဦးေဟာေတာ္မူရန္ ၾကြေရာက္ေတာ္မူသည္။ မိဂဒါဝုန္ေတာ၌ ဘုရားရွင္ ဒုကၠရစရိယာ က်င့္ေတာ္မူစဥ္က ပါရမီျဖည့္ခဲ့ၾကသည့္ အရွင္ေကာ႑ည စေသာ ပဥၥဝဂၢီငါးဦးတို႔ သီတင္းသံုးေနၾကသည္။ ဘုရားရွင္ ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ႀကီးသည္ ဝါဆိုလျပည့္ ညေနခ်မ္း အခ်ိန္အခါသမယ အေနာက္အရပ္သို႔ ေနအဝင္ အေရွ႕အရပ္မွလည္း လအထြက္ ၾကည္ႏူးဖြယ္ကာလတြင္ တရားဦးျဖစ္ေသာ ဓမၼစကၠပဝတၱနသုတၱန္ကို ပဥၥဝဂၢီငါးဦးတို႔အား အမွဴးထား၍ စၾကာဝဠာ တိုက္တစ္ေသာင္းမွ တရားနာေရာက္လာၾကေသာ နတ္ျဗဟၼာ အေပါင္းတို႔အား ေဟာၾကားေတာ္မူသည္။

   ဓမၼစၾကာသုတ္ေတာ္သည္ ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္တြင္ အေရးပါသည့္ႏွင့္အမွ် အဓိကက်ေသာ သုတ္ေတာ္ျဖစ္သည္။ ေထရဝါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္၏ မူဝါဒလမ္းစဥ္ကို ေၾကညာေသာ သုတ္ေတာ္ျဖစ္သည္။ ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူၿပီးေနာက္ ေရွးဦးစြာ ေဟာၾကားေတာ္မူေသာ တရားေတာ္ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ဓမၼစၾကာ တရားေတာ္ကို ``တရားဦးဓမၼစၾကာ`` ဟု ဗုဒၶဘာသာမ်ားက အျမတ္တႏိုး တန္ဖိုးထားေခၚဆိုၾကသလို ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားသာမက သုေတသီတို႔ကလည္း ဗုဒၶ၏ အစစ္အမွန္ တရားျဖစ္ေၾကာင္း လက္ခံယံုၾကည္ၾကသည္။

   ဓမၼစၾကာတရားေတာ္၌ ဗုဒၶသာသနာေတာ္၏ အျမင့္ဆံုးပန္းတိုင္ျဖစ္သည့္ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ေရးအတြက္ အတၱကိလမထာႏုေယာဂ (ခႏၶာကိုယ္ကို ညွဥ္းဆဲႏွိပ္စက္ၿပီး တရားက်င့္သည့္နည္းလမ္း)၊ ကာမသုခလႅိကာႏုေယာဂ (ကာမဂုဏ္ခံစား၍ တရားက်င့္သည့္နည္းလမ္း)၊ မဇၥ်ိမပဋိပဋာ (ထို အစြန္းႏွစ္ဖက္ကို ေရွာင္ၾကဥ္၍ အလယ္အလတ္လမ္းစဥ္ျဖင့္ တရားက်င့္သည့္နည္းလမ္း) ဟူေသာ နည္းလမ္း သံုးသြယ္အနက္မွ မဇၥ်ိမပဋိပဋာ လမ္းစဥ္ကို ခ်ျပေတာ္မူသည္။ ထို႔ေနာက္ ဗုဒၶဝါဒ၏ အႏွစ္သာရျဖစ္သည့္ သစၥာေလးပါးတရားကို အက်ယ္တဝင့္ ရွင္းလင္း ေဟာၾကားေတာ္မူသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ဓမၼစၾကာတရားေတာ္သည္ ကမၻာေပၚတြင္ ဗုဒၶဘုရားရွင္မွတစ္ပါး မည္သည့္ပုဂၢိဳလ္ တစ္စံုတစ္ေယာက္ကမွ် ေဟာၾကားခဲ့ဖူးျခင္းမရွိေသာ တရားျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဓမၼစၾကာသုတ္ကို ဗုဒၶဝါဒလမ္းစဥ္အျဖစ္ ေၾကညာႏိုင္ျခင္း ျဖစ္သည္။

   ထိုသို႔ ဗုဒၶသာသနာေတာ္၌ လြန္ကဲထူးျမတ္လွသည့္ တရားေဒသနာေတာ္ ျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ဓမၼစၾကာတရား ေဟာေတာ္မူသည့္ ဝါဆိုလျပည့္ေန႔ကို ဓမၼစၾကာအခါေတာ္ေန႔အျဖစ္ ေရွးေရွးေသာ ပညာရွိ သူေတာ္ေကာင္းမ်ားက သတ္မွတ္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံအႏွံအျပား၌ ဓမၼစၾကာအခါေတာ္ေန႔ပြဲမ်ား ဝါဆိုလျပည့္ေန႔တြင္ က်င္းပခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဥပုသ္သီလ ေစာင့္ထိန္း၍ ဓမၼစကၠပဝတၱနသုတ္ေတာ္ကို ရြတ္ဖတ္ျခင္း၊ ဓမၼစၾကာ တရားအလကၤာမ်ား ရြတ္ဖတ္ျခင္း၊ ေဟာေျပာျခင္းမ်ားကို ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ၾကပါသည္။

♦ အနတၱလကၡဏသုတ္အခါေတာ္ေန႔

   အနတၱလကၡဏသုတ္တရားေတာ္ကို ျမတ္စြာဘုရားရွင္သည္ ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ (၅) ရက္ေန႔တြင္ ပဥၥဝဂၢီငါးဦးတို႔အား ေဟာၾကားေတာ္မူသည္။ ထိုအခ်ိန္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃-ခုႏွစ္တြင္ ဤေလာက၌ ျမတ္စြာဘုရား အပါအဝင္ အရိယာႏြယ္ဝင္ပုဂၢိဳလ္ (၆)ဦး ရွိၿပီျဖစ္ပါသည္။ စင္စစ္ အနတၱလကၡဏသုတ္ေတာ္သည္ ဓမၼစၾကာသုတ္ေတာ္၏ ေနာက္ဆက္တြဲ ျဖစ္သည္။ ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ (၁) ရက္ေန႔တြင္ ပဥၥဝဂၢီ (၅) ဦးအနက္မွ အရွင္ေကာ႑ညမေထရ္သည္ ေသာတပန္ အရိယာပုဂၢိဳလ္ ျဖစ္သြားသည္။ ဓမၼစၾကာသုတ္တြင္ မဇၥ်ိမပဋိပဋာလမ္းစဥ္ျဖင့္ သစၥာသိျမင္ နိဗၺာန္ဝင္ႏိုင္ရန္အတြက္ သစၥာေလးပါးႏွင့္ မဂၢင္ရွစ္ပါးလမ္းစဥ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူသည္။ ရုပ္နာမ္တို႔၏ သဘာဝအေပၚ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ ဟူေသာ လကၡဏာယာဥ္သံုးပါးတင္၍ ဆင္ျခင္သံုးသပ္ႏိုင္ရန္အတြက္ အနတၱလကၡဏသုတ္ေတာ္ကို ဆက္လက္ ေဟာၾကားေတာ္မူျခင္းျဖစ္သည္။ အနတၱလကၡဏသုတ္ကို ၾကားနာရၿပီးမွ ပဥၥဝဂၢီငါးဦးလံုး ရဟႏၱာ ျဖစ္ၾကေလသည္။

   ထိုသို႔ ဝါဆိုလျပည့္ေက်ာ္ (၅) ရက္ေန႔တြင္ အနတၱလကၡဏသုတ္ကို ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့သျဖင့္ ထိုေန႔ကိုယူလ်က္ ဘုရားေက်ာင္းကန္ ေစတီပုထိုးမ်ား၌ အနတၱလကၡဏသုတ္ေတာ္ေန႔ အခမ္းအနား က်င္းပသည့္ အစဥ္အလာ ထြန္းကားခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

♦ ဝါဆိုလ ျမန္မာစကားပံု

- ဝါဆိုလေျပာင္း မိေက်ာင္းေဖြးေဖြး
  မိုးေအးေအး။
- ဝါဆိုဝါေခါင္ ေရေဖာင္ေဖာင္။
- သေႏၶေတာထြက္ ဓမၼစက္ ေဟာျမြက္သံခ်ိဳ
  လဝါဆို။
- သေႏၶေတာထြက္ ဓမၼစက္ တစ္ခ်က္
  ျပာဋိဟာ။
- ေန႔ဝါဆို ညျပာသို။
- ဝါဆိုလူ႕ေအာက္ အရိပ္ေပ်ာက္။

---------------------------------
ဆရာတင္ေအာင္ထြန္း (သုေတသန)
(ျမန္မာ့ရုိးရာ ဆယ္ႏွစ္လရာသီပြဲေတာ္မ်ား မွ)

bwar99.blogspot.com

No comments:

Post a Comment