သဗၺညဳျမတ္စြာဘုရားႏွင့္ ပေစၥကဗုဒၶါတို႔၏ တူပံုႏွင့္ ျခားနားပံုမ်ား
-------------------------- -------------------------- ------------
ဘုရားႏွင့္ ပေစၥကဗုဒၶါတို႔၏ တူပံုႏွင့္ ျခားနားပံုမ်ားကို အေသးစိတ္ေလးမ်ား သိရိွခြင့္ရရင္ သိရိွလိုပါသည္။
ဘုရား၊ ပေစၥကဗုဒၶါတို႔ရဲ႕ ျခားနားခ်က္ကို မေျပာ ခင္ 'ေဗာဓိနဲ႔၊ ေဗာဓိသတၱ' အေၾကာင္းကို အရင္ေျပာျပ ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီလို ေဗာဓိအေၾကာင္းကို ေျပာမယ္ဆိုရင္ သာဝကအေၾကာင္းလည္း ထည့္ေျပာရမွာျဖစ္လို႔ ေမးခြန္း ထဲမွာ မပါေပမဲ့ ဒီေနရာမွာ သာဝကအေၾကာင္းကိုပါ ထည့္သြင္းေျပာၾကားေပးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဗာဓိဆိုတာ မဂ္ဉာဏ္၊ ဖိုလ္ဉာဏ္၊ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ေတြကို ေျပာတာျဖစ္ၿပီး ဒီဉာဏ္ေတာ္ေတြကို ရဖို႔ႀကဳိးစားကာ ပါရမီျဖည့္ၾကတဲ့ အေလာင္းေတာ္ေတြကို ေဗာဓိသတၱလို႔ ဆိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဗာဓိသံုးမ်ဳိးနဲ႔ ေဗာဓိသတၱမ်ား
ဒီေဗာဓိ၊ ေဗာဓိသတၱမ်ားဟာ အမ်ဳိးအစားအေနနဲ႔ သံုးမ်ဳိးသံုးစား ရိွပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ -
၁။ သမၼာသေမၺာဓိ
၂။ ပေစၥကေဗာဓိ
၃။ သာဝကေဗာဓိ ဆိုတဲ့ ေဗာဓိသံုးမ်ဳိးနဲ႔ ဒီေဗာဓိ ဉာဏ္ကို ရရိွဖို႔ ပါရမီျဖည့္က်င့္ၾကတဲ့ ေဗာဓိသတၱမ်ား ဟာလည္း သမၼာသေမၺာဓိသတၱ၊ ပေစၥကေဗာဓိသတၱ၊ သာဝကေဗာဓိသတၱဆိုၿပီး သံုးမ်ဳိးသံုးစား ကြဲျပားၾက ပါတယ္။
ပါရမီျဖည့္က်င့္တယ္ဆိုတာ ဒါန၊ သီလ၊ ေနကၡမ၊ ပညာ၊ ဝီရိယ၊ ခႏၲီ၊ သစၥာ၊ အဓိ႒ာန္၊ ေမတၱာ၊ ဥေပကၡာ ဆိုတဲ့ ပါရမီဆယ္ပါးကို ဘဝအမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ၊ ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိး နဲ႔ ျပဳလုပ္ဆည္းပူး ႀကဳိးစားအားထုတ္ျခင္းကို ဆိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဉာဏ္ေတြကိုရဖုိ႔ ပါရမီျဖည့္ၾကတဲ့ အေလာင္းေတာ္ေတြဟာ ပါရမီျပည့္ေျမာက္ၿပီး အဲဒီဉာဏ္ အသီးသီးကို ရရိွေတာ္မူၿပီးတဲ့အခါမွာေတာ ့ -
၁။ သမၼာသေမၺာဓိဉာဏ္ကို ရရိွေတာ္မူတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ သူျမတ္ကို သဗၺညဳျမတ္စြာဘုရား (အလံုးစံုကို သိေတာ္ မူတဲ့ဘုရား)
၂။ ပေစၥကေဗာဓိဉာဏ္ကို ရရိွေတာ္မူတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ သူျမတ္ကို ပေစၥကဗုဒၶ (ဘုရားငယ္)
၃။ သာဝကေဗာဓိဉာဏ္ကို ရရိွေတာ္မူတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ သူျမတ္ကို (တပည့္သား အရိယာသာဝက)လို႔ ျဖည့္က်င့္ ၿပီး ရရိွတဲ့ ေဗာဓိဉာဏ္အလိုက္ အမည္အဆင့္အတန္း ကြဲျပားၾကပါတယ္။
♦အေလာင္းေတာ္မ်ားနဲ႔ ပါရမီျဖည့္ရာကာလ
သမၼာသေမၺာဓိသတၱ (ေခၚ) သဗၺညဳျမတ္စြာဘုရား ျဖစ္ဖို႔ ပါရမီျဖည့္က်င့္ေတာ္မူၾကတဲ့
ဘုရားေလာင္းေတြ အေနနဲ႔ ပြင့္ေတာ္မူၿပီး ဘုရားတစ္ဆူဆူထံမွာ 'ဘယ္ အခ်ိန္မွာ
ဧကန္မုခ် ဘုရားျဖစ္လိမ့္မယ္' လို႔ နိယတ ဗ်ာဒိတ္ ရရိွေတာ္မူၿပီးတဲ့ေနာက္မွာ
ပညာကို အဓိက ထားက်င့္တဲ့ 'ပညာဓိက' ဘုရားေလာင္းဆိုရင္ ေလး အသေခ်ၤနဲ႔
ကမၻာတစ္သိန္း၊ 'သဒၶါ' ကို အဓိထားက်င့္ တဲ့ သဒၶါဓိက ဘုရားေလာင္းဆိုရင္
ရွစ္အသေခ်ၤနဲ႔ ကမၻာ တစ္သိန္း၊ 'ဝီရိယ' ကို အဓိကထားက်င့္တဲ့ ဝီရိယာဓိက
ဘုရားေလာင္းဆုိရင္ တစ္ဆယ့္ေျခာက္အသေခ်ၤနဲ႔ ကမၻာ တစ္သိန္း ၾကာေအာင္
ပါရမီေတာ္ေတြကို ျဖည့္က်င့္ ေတာ္မူၿပီး ပါရမီေတာ္ အထြတ္အထိပ္ကို ေရာက္ေတာ္
မူတဲ့ အခါမွာေတာ့ ဆရာမရိွဘဲ မိမိကိုယ္တုိင္ ထိုးထြင္း ၿပီး
သစၥာေလးပါးတရားကိုသိတဲ့မဂ္ဉ ာဏ္၊
ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ အလံုးစံုအကုန္လံုးကို အၾကြင္းမဲ့ သိျမင္ေတာ္မူတဲ့
သဗၺညဳတဉာဏ္ဆိုတဲ့ သမၼာသေမၺာဓိဉာဏ္ေတာ္ကို ရရိွ ေတာ္မူပါတယ္။ အဲဒီလို
သမၼာသေမၺာဓိဉာဏ္ကို ရရိွ ေတာ္မူတဲ့ ေလာကသံုးပါးမွာ အတုမရိွ၊ အတူမရိွတဲ့
ပုဂၢဳိလ္သူျမတ္ကို 'သမၼာသမၺဳဒၶ' (သဗၺညဳျမတ္စြာဘုရား) လို႔ ေခၚဆိုတာ
ျဖစ္ပါတယ္။
'ပေစၥကေဗာဓိသတၱ' ေခၚ ပေစၥကဗုဒၶါ အေလာင္း အလ်ာေတြ အေနနဲ႔ 'ႏွစ္အသေခ်ၤနဲ႔ ကမၻာတစ္သိန္း' ကာလၾကာေအာင္ ပါရမီေတြကို ျဖည့္က်င့္ေတာ္မူၿပီး ပါရမီျပည့္ေျမာက္ အထြတ္အထိပ္ကို ေရာက္တဲ့အခါမွာ ေတာ့ ဆရာမရိွဘဲ မိမိကုိယ္တုိင္ထိုးထြင္းၿပီ း
သစၥာ ေလးပါးကိုသိတဲ့ မဂ္ဉာဏ္လို႔ေခၚတဲ့ ပေစၥက ေဗာဓိဉာဏ္ကို
ရရိွေတာ္မူပါတယ္။ အဲဒီလို ပေစၥက ေဗာဓိဉာဏ္ကို ရရိွေတာ္မူတဲ့
ပုဂၢဳိလ္သူျမတ္ကို ပေစၥကဗုဒၶ(ဘုရားငယ္)လို႔ ေခၚဆုိတာ ျဖစ္ပါတယ္။
သာဝကေဗာဓိသတၱ ေခၚ သာဝက အေလာင္း အလ်ာေတြ အေနနဲ႔ 'အဂၢသာဝကေလာင္း' (အရွင္ သာရိပုတၱရာ၊ အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္တို႔လိုမ် ဳိး)
ဆိုရင္ တစ္အသေခ်ၤနဲ႔ ကမၻာတစ္သိန္း၊ မဟာသာဝကေလာင္း (အရွင္ေကာ႑ည၊
အရွင္အာနႏၵာ စတဲ့ ရဟႏၲာမေထရ္ ႀကီးေတြလိုမ်ဳိး) ဆိုရင္ ကမၻာတစ္သိန္း၊
ပကတိသာဝက (သာမန္အရိယာ သာဝကမ်ဳိး) ဆိုရင္ ကမၻာတစ္ရာ၊ ကမၻာတစ္ေထာင္ စတဲ့
ကာလၾကာေအာင္ ပါရမီေတြကို ျဖည့္က်င့္ၿပီး ပါရမီျပည့္ေျမာက္တဲ့ အခါမွာေတာ့
ျမတ္စြာ ဘုရားလို႔ေခၚတဲ့ ဆရာရိွမွ သစၥာေလးပါးကိုသိတဲ့ မဂ္ဉာဏ္လို႔ေခၚတဲ့
'သာဝကေဗာဓိဉာဏ္' ကို ရရိွေတာ္ မူပါတယ္။ အဲဒီလို သာဝကေဗာဓိဉာဏ္ကို
ရရိွေတာ္မူ တဲ့ ပုဂၢဳိလ္သူျမတ္မ်ားကို အဆင့္အတန္းအလုိက္ 'အဂၢသာဝက၊ မဟာသာဝက၊
ပကတိသာဝက' ဆိုတဲ့ အမည္အသီးသီးနဲ႔ သာဝကဗုဒၶလို႔ေခၚဆိုတာ ျဖစ္ပါ တယ္။ ဒါက
ဆုပန္ၿပီး ပါရမီျဖည့္က်င့္ၾကတဲ့ သာဝကေတြ အတြက္ ေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။ ဆုမပန္ဘဲ
သာမန္ ကိေလသာကုန္ခန္း ရဟႏၲာျဖစ္ကာ နိဗၺာန္ဝင္ဖို႔အတြက္ ေတာ့ သီးသန္႔
သတ္မွတ္ခ်က္နဲ႔ ပါရမီျဖည့္က်င့္ရာကာလ အတိအက်မရိွပါဘူး။
'ဗုဒၶ၊ ပေစၥကဗုဒၶ၊ သာဝက' ေတြရဲ႕ လုပ္ငန္းစဥ္ အထက္မွာ ေျပာခဲ့သလို ပါရမီေတြကို အသီးသီး ျဖည့္က်င့္ၿပီး သမၼာသမၺဳဒၶလို႔ေခၚတဲ့ သဗၺညဳျမတ္စြာဘုရား အျဖစ္၊ ပေစၥကဗုဒၶလို႔ ေခၚတဲ့ ပေစၥကဗုဒၶါအျဖစ္၊ တပည့္ အရိယာသာဝကလို႔ေခၚတဲ့ သာဝကဗုဒၶအျဖစ္ကို ရရိွ ေတာ္မူၾကတဲ့ ပုဂၢဳိလ္သူျမတ္မ်ားထဲမွာ သဗၺညဳျမတ္စြာ ဘုရားရွင္တို႔ကို တာရယိတုပုဂၢဳိလ္ (ကိုယ္တုိင္လည္း သံသရာမွ ကူးေျမာက္ၿပီး ေဝေနယ်တို႔ကိုလည္း သံသရာမွ ထုတ္ေဆာင္ကယ္တင္ေတာ္မူတဲ့ အျမတ္ဆံုး 'ပုဂၢဳိလ္') လို႔ ေခၚဆိုပါတယ္၊ မွန္ပါတယ္၊ အလံုးစံုကို အၾကြင္း အက်န္မရိွ အကုန္အစင္ သိေတာ္မူတဲ့ သဗၺညဳတဉာဏ္ကို ရရိွေတာ္မူတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ သစၥာေလးပါးတရားေတာ္ကို ကိုယ္ေတာ္တုိင္လည္း ထိုးထြင္းၿပီး သိေတာ္မူသလို ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ သိေတာ္မူတဲ့ အတုိင္းလည္း ကြၽတ္ထုိက္တဲ့ သတၱဝါေဝေနယ်ေတြကို သူတို႔ရဲ႕ အလိုဆႏၵကို လုိက္ၿပီး သစၥာတရားကို သိေအာင္ ေဟာေျပာ ေခ်ခြၽတ္ေတာ္မူႏုိင္တဲ့အတြက ္
အတုမရိွ တာရယိတုပုဂၢဳိလ္ျမတ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလို သတၱဝါ ေဝေနယ်ေတြရဲ႕ အလိုကို
သိၿပီး သစၥာတရားကို ေဟာၾကားေပးႏုိင္မႈဟာ သဗၺညဳတဘုရားရွင္ေတြပဲ
စြမ္းေဆာင္ႏုိင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း အႏႈိင္းမဲ့ ဗုဒၶ၊ အလံုးစံုကို
အကုန္အစင္ သိေတာ္မူတဲ့ ဘုရား၊ အတုမရိွျမတ္စြာလို႔ ဆိုျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
'ပေစၥကဗုဒၶါ' တို႔ကိုေတာ့ စာလို တရိတပုဂၢဳိလ္ (မိမိကိုယ္တုိင္သာ သံသရာမွ ကိုယ္စြမ္းျဖင့္ ကူးေျမာက္ ႏုိင္ၿပီး သူတစ္ပါးတို႔ကို သံသရာမွ ထုတ္ေဆာင္ ကယ္တင္မႈ မျပဳႏုိင္တဲ့ ပုဂၢဳိလ္)လို႔ ေခၚဆိုပါတယ္။ မွန္ပါတယ္။ ပေစၥကဗုဒၶါ အရွင္ျမတ္ေတြဟာ သဗၺညဳ ျမတ္စြာဘုရားရွင္မ်ား ျဖစ္ပြင့္ေတာ္မူတဲ့ အခါကာလမ်ဳိးမွာ ျဖစ္ပြင့္ျခင္းမရိွဘဲ ဘုရားရွင္တစ္ဆူဆူတို႔ရဲ႕ ၾကားကာလ ျဖစ္တဲ့ သာသနာပကာလမွာပဲ ပြင့္ေတာ္မူၾကပါတယ္။ ပေစၥက ဗုဒၶါ အရွင္ျမတ္ေတြဟာ သဗၺညဳဘုရားရွင္ေတြ လို သစၥာတရားကို ကိုယ္တုိင္လည္းသိ၊ သူတစ္ပါးကို လည္း သိေစႏုိင္တာမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ ကိုယ္ကိုယ္တုိင္သာ ဆရာမကူဘဲ သစၥာတရားကို ထိုးထြင္းသိျမင္ၿပီး သူ တစ္ပါးေတြကို သိေအာင္ေဟာျပႏုိင္ျခင္း မရိွပါဘူး။ မဂ္ ဖိုလ္နိဗၺာန္ဆိုတဲ့ ပဋိေဝဓတရား အနက္သေဘာကို ကိုယ္တုိင္သိျမင္ေပမဲ့ အဲဒီမဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ဆိုတဲ့ ေလာကုတၱရာတရားကို နာမပညတ္တင္ကာ သူတစ္ပါး တို႔ သိေအာင္ ေဟာျပာႏုိင္စြမ္း မရိွပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အ႒ကထာ ဆရာေတြက 'ပေစၥကဗုဒၶါ' အရွင္ျမတ္တို႔ရဲ႕ သစၥာေလးပါး တရားကို သိျမင္ျခင္းဆုိတဲ့ ဓမၼာဘိသမယ ကို စကားမေျပာတတ္သူ အိပ္မက္မက္ျခင္းနဲ႔တူေၾကာင္ း 'ဥပမာ'ေပး ေျပာဆိုၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ပေစၥကဗုဒၶါ အရွင္သူျမတ္ေတြဟာ ရဟန္းျပဳခ်င္ၾကတဲ့ သူတစ္ပါးတုိ႔ကို ရဟန္းျပဳေပးၿပီး ''ဒီလိုသြား၊ ဒီလိုေန၊ ဒီလိုထုိင္၊ ဒီလိုေျပာ'' စသည္ျဖင့္ အာဘိသမာစရိက က်င့္ဝတ္ကို သင္ၾကားေပးေတာ္မူ ႏုိင္ေပမဲ့ 'ဒီလို႐ုပ္နာမ္ကို ခြဲျခားၿပီး လကၡဏာယဥ္ တင္ရမည္၊ ဒီလို ႐ႈမွတ္ရမည္' စသည္ျဖင့္ နာၾကားသူေတြကို မဂ္ဖိုလ္ေရာက္ေလာက္ေအာင္ တရားဓမၼ ေဟာေျပာ ျပသေတာ္မမူႏုိင္ၾကပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ပေစၥက ဗုဒၶအရွင္သူျမတ္ေတြကို ကိုယ္တုိင္သာ သိၿပီး သူတစ္ပါးကို သိေစေတာ္မမူႏုိင္တဲ့ အငယ္စား ဘုရား၊ ဘုရားငယ္ လို႔ ေခၚဆိုေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
သာဝကဗုဒၶျဖစ္ေတာ္မူၾကတဲ့ တပည့္သား 'အရိယာ သာဝက' ေတြကို တာရိတပုဂၢဳိလ္(အထုတ္ အဆယ္ အကယ္အတင္ခံပုဂၢဳိလ္) လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ သာဝကဗုဒၶလို႔ သံုးလုိက္တဲ့အတြက္ ဗုဒၶဆို တဲ့ စကားလံုးကို ျမတ္စြာဘုရားရွင္လိုမ်ဳိး ဘုရားလို႔ အဓိပၸာယ္ အမွတ္မလြဲဖို႔ လုိပါတယ္။ ဒီမွာေျပာတဲ့ ဗုဒၶ ဆိုတာ သစၥာတရားကို သိျမင္ျခင္းဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္နဲ႔ သံုးတဲ့စကားလံုးျဖစ္ၿပီး တပည့္သာဝကအေနနဲ႔ သစၥာ တရားကိုသိျခင္းလို႔ ဆိုလိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခ်ဳိ႕က အရွင္သာရိပုတၱရာေလာင္း ဥပတိႆပရိဗိုဇ္ဟာ အရွင္ အႆဇိမေထရ္ထံမွ တရားေတာ္ကို နာယူၿပီး ေသာတာပတၱိမဂ္ဖိုလ္၌ တည္ေတာ္မူတဲ့ အခ်က္ကို ေထာက္ၿပီး တပည့္သား ပရိယာသာဝကတို႔ကို ကုိယ္တုိင္ လည္း အကယ္တင္ခံ၍ သူတစ္ပါးတို႔ကိုလည္း ကယ္တင္ ေတာ္မူတတ္တဲ့ (တာရယိတု)ပုဂၢဳိလ္လို႔ ထင္မွတ္တတ္ပါ တယ္။ တကယ္ေတာ့ တပည့္သား အရိယာ သာဝကတုိ႔ ေဟာၾကားၾကတဲ့ တရားမ်ားဟာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ထံမွ စတင္ ျဖစ္ေပၚေတာ္မူခဲ့တဲ့အျပင္ ဘုရားရွင္၏ လမ္းညႊန္ မပါဘဲ ကိုယ္တုိင္သီးျခား နည္းတစ္ပါးနဲ႔ ေဟာၾကားျခင္း မဟုတ္တဲ့အတြက္ တပည့္သား အရိယာ သာဝကေတြကို တာရယိတုပုဂၢဳိလ္လို႔ မေခၚႏုိင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ တပည့္ သာဝက အရိယာေတြကို ဆရာမရိွဘဲ သစၥာေလးပါးကို မသိႏုိင္ဘဲ ဆရာအကူအညီ ရမွသာ သစၥာေလးပါးကို ေဟာၾကားႏုိင္၊ မဂ္ဉာဏ္ဖိုလ္ဉာဏ္တို႔ကို ရႏုိင္တဲ့အတြက္ တာရိတပုဂၢဳိလ္လို႔ပဲ ေခၚဆိုႏုိင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေလာက္ ဆိုရင္ေတာ့ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား မရွင္းဘဲျဖစ္ေနၾကတဲ့ 'ဗုဒၶ၊ ပေစၥကဗုဒၶ၊ သာဝက' တို႔ရဲ႕ ျခားနားခ်က္ေတြကို အထိုက္အေလ်ာက္ နားလည္သေဘာေပါက္ႏုိင္မယ္လို ႔ ထင္ပါတယ္။
ေမးခြန္းရွင္ ေမးထားသလို ဘုရားနဲ႔ ပေစၥကဗုဒၶ တို႔ရဲ႕ တူညီခ်က္, ျခားနားခ်က္ကိုပဲ သီးသန္႔ထုတ္ ေျပာပါဆိုရင္ေတာ့ ဘုရားနဲ႔ ပေစၥကဗုဒၶေတြဟာ ျဖည့္က်င့္ ေတာ္မူၾကတဲ့ ပါရမီ အေရအတြက္၊ ျဖည့္က်င့္ပံု တူညီ ျခင္း၊ သစၥာေလးပါး တရားေတာ္ကို ဆရာမကူဘဲ ကိုယ္ေတာ္တုိင္ ထိုးထြင္း၍ သိျမင္ေတာ္မူျခင္းဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြေလာက္ေတာ့ တူညီတယ္လုိ႔ ေျပာလို႔ရႏုိင္ၿပီး၊ မတူညီတဲ့အခ်က္ေတြဆိုရင္ေတာ့
ပါရမီျဖည့္က်င့္တဲ့ ကာလ မတူညီျခင္း၊ သစၥာေလးပါးကို သူတစ္ပါးသိေအာင္
ေဟာေျပာႏုိင္မႈ မတူညီျခင္း၊ ရရိွေတာ္မူတဲ့ ဉာဏ္ေတာ္ မတူျခင္း၊
ပြင့္ေတာ္မူတဲ့ အခ်ိန္ကာလ မတူညီျခင္းစတဲ့ အခ်က္ေတြပဲလို႔ အၾကမ္းဖ်င္း
နားလည္ထားရင္လည္း လံုေလာက္မယ္ ထင္ပါတယ္။
မိမိတို႔အေနနဲ႔ကေတာ့ ပါရမီျဖည့္ၿပီး ပါရမီအစဥ္ အတုိင္းပဲ နိဗၺာန္သြားမွာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ သံသရာ တစ္ေလွ်ာက္မွာ ျဖည့္ခဲ့ဖူးတဲ့ မျမင္ႏုိင္တဲ့ ပါရမီအားကိုး ကိုယူၿပီး ဒီဘဝမွာပဲ ဘာဝနာအလုပ္ အားထုတ္ရင္း ကိေလသာကင္းရာ နိဗၺာန္ကို ယူၾကမွာလားဆိုတာကို ေတာ့ ကိုယ္ပိုင္ေရြးခ်ယ္မႈနဲ႔ကို ယ္တုိင္ပဲ အားထုတ္ၾကည့္ ၾကဖို႔ပဲ ျဖစ္ပါေၾကာင္း အႀကံျပဳလုိက္ရပါတယ္။
က်မ္းကိုး = မဟာဗုဒၶဝင္(ပထမတြဲ၊ ပထမပိုင္း) မင္းကြန္းတိပိဋက ဆရာေတာ္
မနာပဒါယီဆရာေတာ္ အရွင္ဝိစိတၱ(ဒိုက္ဦး)
(အပၸမာဒဓမၼရသ မဂၢဇင္း ၂၀၁၇-မတ္)
--------------------------
ဘုရားႏွင့္ ပေစၥကဗုဒၶါတို႔၏ တူပံုႏွင့္ ျခားနားပံုမ်ားကို အေသးစိတ္ေလးမ်ား သိရိွခြင့္ရရင္ သိရိွလိုပါသည္။
ဘုရား၊ ပေစၥကဗုဒၶါတို႔ရဲ႕ ျခားနားခ်က္ကို မေျပာ ခင္ 'ေဗာဓိနဲ႔၊ ေဗာဓိသတၱ' အေၾကာင္းကို အရင္ေျပာျပ ဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီလို ေဗာဓိအေၾကာင္းကို ေျပာမယ္ဆိုရင္ သာဝကအေၾကာင္းလည္း ထည့္ေျပာရမွာျဖစ္လို႔ ေမးခြန္း ထဲမွာ မပါေပမဲ့ ဒီေနရာမွာ သာဝကအေၾကာင္းကိုပါ ထည့္သြင္းေျပာၾကားေပးမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဗာဓိဆိုတာ မဂ္ဉာဏ္၊ ဖိုလ္ဉာဏ္၊ သဗၺညဳတဉာဏ္ေတာ္ေတြကို ေျပာတာျဖစ္ၿပီး ဒီဉာဏ္ေတာ္ေတြကို ရဖို႔ႀကဳိးစားကာ ပါရမီျဖည့္ၾကတဲ့ အေလာင္းေတာ္ေတြကို ေဗာဓိသတၱလို႔ ဆိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဗာဓိသံုးမ်ဳိးနဲ႔ ေဗာဓိသတၱမ်ား
ဒီေဗာဓိ၊ ေဗာဓိသတၱမ်ားဟာ အမ်ဳိးအစားအေနနဲ႔ သံုးမ်ဳိးသံုးစား ရိွပါတယ္။ အဲဒါေတြကေတာ့ -
၁။ သမၼာသေမၺာဓိ
၂။ ပေစၥကေဗာဓိ
၃။ သာဝကေဗာဓိ ဆိုတဲ့ ေဗာဓိသံုးမ်ဳိးနဲ႔ ဒီေဗာဓိ ဉာဏ္ကို ရရိွဖို႔ ပါရမီျဖည့္က်င့္ၾကတဲ့ ေဗာဓိသတၱမ်ား ဟာလည္း သမၼာသေမၺာဓိသတၱ၊ ပေစၥကေဗာဓိသတၱ၊ သာဝကေဗာဓိသတၱဆိုၿပီး သံုးမ်ဳိးသံုးစား ကြဲျပားၾက ပါတယ္။
ပါရမီျဖည့္က်င့္တယ္ဆိုတာ ဒါန၊ သီလ၊ ေနကၡမ၊ ပညာ၊ ဝီရိယ၊ ခႏၲီ၊ သစၥာ၊ အဓိ႒ာန္၊ ေမတၱာ၊ ဥေပကၡာ ဆိုတဲ့ ပါရမီဆယ္ပါးကို ဘဝအမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ၊ ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိး နဲ႔ ျပဳလုပ္ဆည္းပူး ႀကဳိးစားအားထုတ္ျခင္းကို ဆိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဉာဏ္ေတြကိုရဖုိ႔ ပါရမီျဖည့္ၾကတဲ့ အေလာင္းေတာ္ေတြဟာ ပါရမီျပည့္ေျမာက္ၿပီး အဲဒီဉာဏ္ အသီးသီးကို ရရိွေတာ္မူၿပီးတဲ့အခါမွာေတာ
၁။ သမၼာသေမၺာဓိဉာဏ္ကို ရရိွေတာ္မူတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ သူျမတ္ကို သဗၺညဳျမတ္စြာဘုရား (အလံုးစံုကို သိေတာ္ မူတဲ့ဘုရား)
၂။ ပေစၥကေဗာဓိဉာဏ္ကို ရရိွေတာ္မူတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ သူျမတ္ကို ပေစၥကဗုဒၶ (ဘုရားငယ္)
၃။ သာဝကေဗာဓိဉာဏ္ကို ရရိွေတာ္မူတဲ့ ပုဂၢဳိလ္ သူျမတ္ကို (တပည့္သား အရိယာသာဝက)လို႔ ျဖည့္က်င့္ ၿပီး ရရိွတဲ့ ေဗာဓိဉာဏ္အလိုက္ အမည္အဆင့္အတန္း ကြဲျပားၾကပါတယ္။
♦အေလာင္းေတာ္မ်ားနဲ႔ ပါရမီျဖည့္ရာကာလ
သမၼာသေမၺာဓိသတၱ (ေခၚ) သဗၺညဳျမတ္စြာဘုရား ျဖစ္ဖို႔ ပါရမီျဖည့္က်င့္ေတာ္မူၾကတဲ့
'ပေစၥကေဗာဓိသတၱ' ေခၚ ပေစၥကဗုဒၶါ အေလာင္း အလ်ာေတြ အေနနဲ႔ 'ႏွစ္အသေခ်ၤနဲ႔ ကမၻာတစ္သိန္း' ကာလၾကာေအာင္ ပါရမီေတြကို ျဖည့္က်င့္ေတာ္မူၿပီး ပါရမီျပည့္ေျမာက္ အထြတ္အထိပ္ကို ေရာက္တဲ့အခါမွာ ေတာ့ ဆရာမရိွဘဲ မိမိကုိယ္တုိင္ထိုးထြင္းၿပီ
သာဝကေဗာဓိသတၱ ေခၚ သာဝက အေလာင္း အလ်ာေတြ အေနနဲ႔ 'အဂၢသာဝကေလာင္း' (အရွင္ သာရိပုတၱရာ၊ အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္တို႔လိုမ်
'ဗုဒၶ၊ ပေစၥကဗုဒၶ၊ သာဝက' ေတြရဲ႕ လုပ္ငန္းစဥ္ အထက္မွာ ေျပာခဲ့သလို ပါရမီေတြကို အသီးသီး ျဖည့္က်င့္ၿပီး သမၼာသမၺဳဒၶလို႔ေခၚတဲ့ သဗၺညဳျမတ္စြာဘုရား အျဖစ္၊ ပေစၥကဗုဒၶလို႔ ေခၚတဲ့ ပေစၥကဗုဒၶါအျဖစ္၊ တပည့္ အရိယာသာဝကလို႔ေခၚတဲ့ သာဝကဗုဒၶအျဖစ္ကို ရရိွ ေတာ္မူၾကတဲ့ ပုဂၢဳိလ္သူျမတ္မ်ားထဲမွာ သဗၺညဳျမတ္စြာ ဘုရားရွင္တို႔ကို တာရယိတုပုဂၢဳိလ္ (ကိုယ္တုိင္လည္း သံသရာမွ ကူးေျမာက္ၿပီး ေဝေနယ်တို႔ကိုလည္း သံသရာမွ ထုတ္ေဆာင္ကယ္တင္ေတာ္မူတဲ့ အျမတ္ဆံုး 'ပုဂၢဳိလ္') လို႔ ေခၚဆိုပါတယ္၊ မွန္ပါတယ္၊ အလံုးစံုကို အၾကြင္း အက်န္မရိွ အကုန္အစင္ သိေတာ္မူတဲ့ သဗၺညဳတဉာဏ္ကို ရရိွေတာ္မူတဲ့ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ဟာ သစၥာေလးပါးတရားေတာ္ကို ကိုယ္ေတာ္တုိင္လည္း ထိုးထြင္းၿပီး သိေတာ္မူသလို ကိုယ္ေတာ္ျမတ္ သိေတာ္မူတဲ့ အတုိင္းလည္း ကြၽတ္ထုိက္တဲ့ သတၱဝါေဝေနယ်ေတြကို သူတို႔ရဲ႕ အလိုဆႏၵကို လုိက္ၿပီး သစၥာတရားကို သိေအာင္ ေဟာေျပာ ေခ်ခြၽတ္ေတာ္မူႏုိင္တဲ့အတြက
'ပေစၥကဗုဒၶါ' တို႔ကိုေတာ့ စာလို တရိတပုဂၢဳိလ္ (မိမိကိုယ္တုိင္သာ သံသရာမွ ကိုယ္စြမ္းျဖင့္ ကူးေျမာက္ ႏုိင္ၿပီး သူတစ္ပါးတို႔ကို သံသရာမွ ထုတ္ေဆာင္ ကယ္တင္မႈ မျပဳႏုိင္တဲ့ ပုဂၢဳိလ္)လို႔ ေခၚဆိုပါတယ္။ မွန္ပါတယ္။ ပေစၥကဗုဒၶါ အရွင္ျမတ္ေတြဟာ သဗၺညဳ ျမတ္စြာဘုရားရွင္မ်ား ျဖစ္ပြင့္ေတာ္မူတဲ့ အခါကာလမ်ဳိးမွာ ျဖစ္ပြင့္ျခင္းမရိွဘဲ ဘုရားရွင္တစ္ဆူဆူတို႔ရဲ႕ ၾကားကာလ ျဖစ္တဲ့ သာသနာပကာလမွာပဲ ပြင့္ေတာ္မူၾကပါတယ္။ ပေစၥက ဗုဒၶါ အရွင္ျမတ္ေတြဟာ သဗၺညဳဘုရားရွင္ေတြ လို သစၥာတရားကို ကိုယ္တုိင္လည္းသိ၊ သူတစ္ပါးကို လည္း သိေစႏုိင္တာမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ ကိုယ္ကိုယ္တုိင္သာ ဆရာမကူဘဲ သစၥာတရားကို ထိုးထြင္းသိျမင္ၿပီး သူ တစ္ပါးေတြကို သိေအာင္ေဟာျပႏုိင္ျခင္း မရိွပါဘူး။ မဂ္ ဖိုလ္နိဗၺာန္ဆိုတဲ့ ပဋိေဝဓတရား အနက္သေဘာကို ကိုယ္တုိင္သိျမင္ေပမဲ့ အဲဒီမဂ္ဖိုလ္နိဗၺာန္ဆိုတဲ့ ေလာကုတၱရာတရားကို နာမပညတ္တင္ကာ သူတစ္ပါး တို႔ သိေအာင္ ေဟာျပာႏုိင္စြမ္း မရိွပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ အ႒ကထာ ဆရာေတြက 'ပေစၥကဗုဒၶါ' အရွင္ျမတ္တို႔ရဲ႕ သစၥာေလးပါး တရားကို သိျမင္ျခင္းဆုိတဲ့ ဓမၼာဘိသမယ ကို စကားမေျပာတတ္သူ အိပ္မက္မက္ျခင္းနဲ႔တူေၾကာင္
ပေစၥကဗုဒၶါ အရွင္သူျမတ္ေတြဟာ ရဟန္းျပဳခ်င္ၾကတဲ့ သူတစ္ပါးတုိ႔ကို ရဟန္းျပဳေပးၿပီး ''ဒီလိုသြား၊ ဒီလိုေန၊ ဒီလိုထုိင္၊ ဒီလိုေျပာ'' စသည္ျဖင့္ အာဘိသမာစရိက က်င့္ဝတ္ကို သင္ၾကားေပးေတာ္မူ ႏုိင္ေပမဲ့ 'ဒီလို႐ုပ္နာမ္ကို ခြဲျခားၿပီး လကၡဏာယဥ္ တင္ရမည္၊ ဒီလို ႐ႈမွတ္ရမည္' စသည္ျဖင့္ နာၾကားသူေတြကို မဂ္ဖိုလ္ေရာက္ေလာက္ေအာင္ တရားဓမၼ ေဟာေျပာ ျပသေတာ္မမူႏုိင္ၾကပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ပေစၥက ဗုဒၶအရွင္သူျမတ္ေတြကို ကိုယ္တုိင္သာ သိၿပီး သူတစ္ပါးကို သိေစေတာ္မမူႏုိင္တဲ့ အငယ္စား ဘုရား၊ ဘုရားငယ္ လို႔ ေခၚဆိုေတာ္မူျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
သာဝကဗုဒၶျဖစ္ေတာ္မူၾကတဲ့ တပည့္သား 'အရိယာ သာဝက' ေတြကို တာရိတပုဂၢဳိလ္(အထုတ္ အဆယ္ အကယ္အတင္ခံပုဂၢဳိလ္) လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ သာဝကဗုဒၶလို႔ သံုးလုိက္တဲ့အတြက္ ဗုဒၶဆို တဲ့ စကားလံုးကို ျမတ္စြာဘုရားရွင္လိုမ်ဳိး ဘုရားလို႔ အဓိပၸာယ္ အမွတ္မလြဲဖို႔ လုိပါတယ္။ ဒီမွာေျပာတဲ့ ဗုဒၶ ဆိုတာ သစၥာတရားကို သိျမင္ျခင္းဆိုတဲ့ အဓိပၸာယ္နဲ႔ သံုးတဲ့စကားလံုးျဖစ္ၿပီး တပည့္သာဝကအေနနဲ႔ သစၥာ တရားကိုသိျခင္းလို႔ ဆိုလိုတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခ်ဳိ႕က အရွင္သာရိပုတၱရာေလာင္း ဥပတိႆပရိဗိုဇ္ဟာ အရွင္ အႆဇိမေထရ္ထံမွ တရားေတာ္ကို နာယူၿပီး ေသာတာပတၱိမဂ္ဖိုလ္၌ တည္ေတာ္မူတဲ့ အခ်က္ကို ေထာက္ၿပီး တပည့္သား ပရိယာသာဝကတို႔ကို ကုိယ္တုိင္ လည္း အကယ္တင္ခံ၍ သူတစ္ပါးတို႔ကိုလည္း ကယ္တင္ ေတာ္မူတတ္တဲ့ (တာရယိတု)ပုဂၢဳိလ္လို႔ ထင္မွတ္တတ္ပါ တယ္။ တကယ္ေတာ့ တပည့္သား အရိယာ သာဝကတုိ႔ ေဟာၾကားၾကတဲ့ တရားမ်ားဟာ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ထံမွ စတင္ ျဖစ္ေပၚေတာ္မူခဲ့တဲ့အျပင္ ဘုရားရွင္၏ လမ္းညႊန္ မပါဘဲ ကိုယ္တုိင္သီးျခား နည္းတစ္ပါးနဲ႔ ေဟာၾကားျခင္း မဟုတ္တဲ့အတြက္ တပည့္သား အရိယာ သာဝကေတြကို တာရယိတုပုဂၢဳိလ္လို႔ မေခၚႏုိင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ တပည့္ သာဝက အရိယာေတြကို ဆရာမရိွဘဲ သစၥာေလးပါးကို မသိႏုိင္ဘဲ ဆရာအကူအညီ ရမွသာ သစၥာေလးပါးကို ေဟာၾကားႏုိင္၊ မဂ္ဉာဏ္ဖိုလ္ဉာဏ္တို႔ကို ရႏုိင္တဲ့အတြက္ တာရိတပုဂၢဳိလ္လို႔ပဲ ေခၚဆိုႏုိင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေလာက္ ဆိုရင္ေတာ့ လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား မရွင္းဘဲျဖစ္ေနၾကတဲ့ 'ဗုဒၶ၊ ပေစၥကဗုဒၶ၊ သာဝက' တို႔ရဲ႕ ျခားနားခ်က္ေတြကို အထိုက္အေလ်ာက္ နားလည္သေဘာေပါက္ႏုိင္မယ္လို
ေမးခြန္းရွင္ ေမးထားသလို ဘုရားနဲ႔ ပေစၥကဗုဒၶ တို႔ရဲ႕ တူညီခ်က္, ျခားနားခ်က္ကိုပဲ သီးသန္႔ထုတ္ ေျပာပါဆိုရင္ေတာ့ ဘုရားနဲ႔ ပေစၥကဗုဒၶေတြဟာ ျဖည့္က်င့္ ေတာ္မူၾကတဲ့ ပါရမီ အေရအတြက္၊ ျဖည့္က်င့္ပံု တူညီ ျခင္း၊ သစၥာေလးပါး တရားေတာ္ကို ဆရာမကူဘဲ ကိုယ္ေတာ္တုိင္ ထိုးထြင္း၍ သိျမင္ေတာ္မူျခင္းဆိုတဲ့ အခ်က္ေတြေလာက္ေတာ့ တူညီတယ္လုိ႔ ေျပာလို႔ရႏုိင္ၿပီး၊ မတူညီတဲ့အခ်က္ေတြဆိုရင္ေတာ့
မိမိတို႔အေနနဲ႔ကေတာ့ ပါရမီျဖည့္ၿပီး ပါရမီအစဥ္ အတုိင္းပဲ နိဗၺာန္သြားမွာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ သံသရာ တစ္ေလွ်ာက္မွာ ျဖည့္ခဲ့ဖူးတဲ့ မျမင္ႏုိင္တဲ့ ပါရမီအားကိုး ကိုယူၿပီး ဒီဘဝမွာပဲ ဘာဝနာအလုပ္ အားထုတ္ရင္း ကိေလသာကင္းရာ နိဗၺာန္ကို ယူၾကမွာလားဆိုတာကို ေတာ့ ကိုယ္ပိုင္ေရြးခ်ယ္မႈနဲ႔ကို
က်မ္းကိုး = မဟာဗုဒၶဝင္(ပထမတြဲ၊ ပထမပိုင္း) မင္းကြန္းတိပိဋက ဆရာေတာ္
မနာပဒါယီဆရာေတာ္ အရွင္ဝိစိတၱ(ဒိုက္ဦး)
(အပၸမာဒဓမၼရသ မဂၢဇင္း ၂၀၁၇-မတ္)
No comments:
Post a Comment